
TikTok, OpenAI en Amazon pakken snel marktaandeel Google af
Google’s grip on search slips as TikTok and AI startup mount challenge. A flurry of new offerings for advertisers is hitting the market. Google’s grip on the nearly $300 billion search advertising business is loosening.
Het zijn geen misselijk regels in WSJ vandaag en Google’s marktaandeel in online zoekadvertentiegelden zakt volgend jaar naar verluid onder 50%. Onze analist Paul Weeteling waarschuwde hier deze zomer al voor in zijn analyse na de Q2’s. Lees wel eerst even dit artikel, voordat u nu meteen uw aandelen Alphabet te koop zet.
Headlines:
- De easy money jaren voor Google en Alphabet zijn echt voorbij
- Alphabet haalt 87% van haar omzet uit Google gerelateerde diensten
- Volgens eMarketeer zakt marktaandeel Google in zoekadvertentiegelden volgend jaar onder 50%
- Met name Amazon snoept snel marktaandeel af, maar vooral OpenAI en TikTok zijn niet ver weg
- Vooralsnog is er nog niets te zien aan de mooie winst-, omzet- en margelijntjes van Alphabet
Google was/is maar voor één ding bang
For the first time in probably 15 years, we will have viable alternatives to Google, said Nii Ahene, a veteran digital-advertising executive.
Nee, StockWatch kent deze meneer ook niet, zometeen verklappen we waar hij vandaan komt, maar deze zoekmachine en de daarboven hangende holding kent u wel: Alphabet. Ondergetekende was in 2006 op de opening van Google Nederland HQ aan de Amsterdamse Zuidas. Uiteraard was er een praatje van de landenmanager en die zei iets in de richting van het welbekende:
We zijn maar voor één ding bang: dat iemand in een garage een geniale uitvinding doet, waardoor wij buitenspel staan.
Google had daarna nog vijftien jaar een monopolie op zoekgebied, dicteerde hoe wij internet maken en gebruiken en deed een aanzienlijke greep in de totale wereldwijde advertentiemarkt. En toen werd het 30 november 2022. De geniale uitvinding kwam van een (toen nog, straks niet meer) soort van non-profit organisatie: Artificial Intelligence van OpenAI, ofwel ChatGPT.
Joekel van een risico voor Google
Dit plaatje komt uit de laatste rapportage van Alphabet, in Q2 van dit jaar kwam 87% van omzet van het concern via Google Services:
Google’s grip is loosening, staat vandaag in WSJ en het citaat aan het begin van dit stuk komt uit dit artikel. Voeg dit bij bovenstaande staatje en percentage en u weet dat er een joekel van een potentieel risico is voor moeder Alphabet.
Google’s grip on the nearly $300 billion search advertising business is loosening as a flurry of new offerings for advertisers hits the market https://t.co/YoFWIHXzIR https://t.co/YoFWIHXzIR
— The Wall Street Journal (@WSJ) October 6, 2024
TikTok, OpenAI en Amazon viseren Google
Schaamteloze copypaste voor wie geen inlog heeft. Het stuk is eindeloos lang, dus deze paar alinea’s mogen, WSJ? U ziet de belangrijkste uitdagers van de Google zoekmachine en in het plaatje zie u hoe het marktaandeel in advertentieopbrengsten daalt. Waarom staat Meta eigenlijk niet in het plaatje…? Dat kan er ook wat van en werkt ook erg hard aan AI.
Serveer Alphabet niet meteen af
Voor u naar het orderboek rent, om uw aandelen Alphabet voor een spotprijs te koop te zetten: hó! Eerst rekenen, voor we de kip met de gouden eieren wegdoen. Want we komen vaker bedrijven en sectoren tegen die als gepasseerd, achterhaald en uitgerangeerd worden beschouwd, maar die dan nog jaren, of zelfs decennia nog lucratieve aandelen blijken te zijn.
Gisteren in onze vooruitblik zag u al tabaksaandelen, BP laat vandaag zien met het skippen van haar groene doeleinden dat fossiel nog lang geen stranded asset is, zoals zovelen jarenlang verkondigden – vooral niet-beleggingsdeskundigen. Schrijf de Duitse (auto-)industrie ook nog niet af. Die is zeker twee à drie keer eerder zelfs letterlijk uit de as herrezen. Serveer Alphabet ook niet meteen af.
Het concern was meteen wakker na 30-11-2022 en besefte onmiddellijk dat het menens was. Het hief direct alle kostbare personeelsvoorzieningen op als gratis dit en gratis dat en maakte het de eigen werknemers klip en klaar duidelijk – het werd zelfs letterlijk gezegd in personeels-meeting – dat de gouden jaren over zijn en dat er voortaan moet worden gewerkt. Hard gewerkt.
Nog niets te zien bij Alphabet
Kijk naar de analistenverwachtingen, die voor de winst (oranje), omzet (niet afgebeeld) en marges (blauw) lopen netjes op, vooralsnog is er niks aan de hand. U gaat zelfs bijna nog denken dat de advertentiemarkt a-cyclisch is! De waardering is min of meer hetzelfde gebleven sinds de lancering van ChatGPT, ofwel op papier prijst de markt de winst consequent hetzelfde in.
Oh ja, een kleiner percentage van de koek hoeft niet meteen erg te zijn, zolang de koek zelf maar heel hard groeit. U ziet wel dat het aandeel net goedkoper is dan de S&P 500 en Nasdaq 100. De beurs is zich blijkbaar bewust dat Google cyclische business is en dat het fonds omzet matig nog altijd een one trick pony is.
Alphabet volgt precies de Nasdaq 100
De beursprestatie is exact in lijn met de Nasdaq 100, u ziet hier Big Tech herbelegd en geïndexeerd sinds ChatGPT:
- Nvidia, Meta en Broadcom zijn de grote winnaars
- Amazon gedijt ook
- Microsoft en Alphabet volgen de index
- Apple blijft achter (en het blijft opvallend dat het bedrijf zijn iPhone16’s is gaan verkopen zonder de beloofde Apple Intelligence, dat komt nog zo is beloofd)
- Tesla heeft al sinds jaar en dag een geheel eigen koerswilletje
StockWatch moet het nog zien
Ja, de gouden jaren zijn over voor Alphabet. Ofwel, de dagen dat ze ’s ochtends alleen de ramen maar open hoefde te zetten, om de omzet naar binnen te laten waaien. Misschien komt de concurrentie het concern wel ten goede, want juist competitie haalt doorgaans het beste in iedereen boven. Vooralsnog moet onze analist Paul Weeteling dat nog zien en hij is zeer voorzichtig over Alphabet:
De disruptie is nog zeer pril en er zijn ook ethische vraagstukken. Verder is een inhaalslag van Alphabet niet kansloos want ook daar stroomt AI door de aderen. Toch lijkt OpenAI, dat gesteund wordt door Microsoft, op de goede weg om gebruikers af te snoepen van Google Search.
Aangezien we op basis van een gematigde afname van de groei bij Alphabet – wat we als een soort midden-scenario beschouwen – al geen upside zien, is dit een koers om posities af te bouwen. Zolang het economisch goed gaat, zullen de resultaten voorlopig weinig lijden onder de kansrijke opkomst van SearchGPT.
Alphabet moet zich bewijzen
Wel of geen Alphabet meer en wie koop ik dan? Het zijn vragen waar altijd pas achteraf een antwoord op is. U kunt die ook omzeilen door de hooiberg te kopen, om het op z’n tracker-uitvinder John Bogle’s te zeggen. Ondergetekende belegt daarom in een Nasdaq 100 ETF: wie ook boven komen drijven in de beursslag om AI, ze komen in deze index. Geldt ook voor OpenAI dat eens naar de beurs komt.
Voor Alphabet is het verder simpel. Dat het bedrijf een monopolie kan uitmelken en als zodanig de advertentiemarkt haar wil kan opleggen, heeft het bewezen. Of het ook kan concurreren mag het nu bewijzen. En dat is net zo nieuw voor het concern als AI zelf.