Zo verwerken wij momentum in het advies van Premium analyses
Headlines:
- Aandelen met goed momentum maken grotere kans op outperformance
- Het meenemen van momentum in een analyse verkleint de kans op debacles als Knaus Tabbert en Bayer
- Koersprestatie over de afgelopen zes maanden bepaalt of een aandeel een goed momentum heeft
- Aandelen met slecht momentum worden minder snel voorzien van koopadvies
- Momentum vanaf 1 januari 2025 van toepassing op Premium analyses.
Afgelopen maand schreven wij een uitgebreid artikel over momentumbeleggen. Momentum op de aandelenmarkt verwijst naar het verschijnsel waarbij aandelen die recent goed gepresteerd hebben de drang vertonen om verder te stijgen. Uit onderzoek blijkt dat aandelen die de afgelopen zes maanden beter presteerden dan de markt een grotere kans hebben om in het daaropvolgende jaar bovengemiddelde rendementen te behalen. Voor StockWatch reden om momentum onderdeel te maken van onze Premium analyses. In dit artikel leggen wij uit hoe dit in zijn werk gaat.
Waarom momentum nuttig is om mee te nemen in een premium analyse
Zoals zojuist benoemd hebben aandelen met een sterk momentum de neiging om in de periode daarna door te stijgen en blijven de aandelen met een zwak momentum veelal voor een langere periode een underperformer. Door momentum mee te nemen in de beoordeling van de koopwaardigheid van een aandeel, geven we onszelf de flexibiliteit om te wachten met het geven van een koopadvies tot het moment dat de trend draait.
Er zijn situaties waarin we een aandeel vanuit fundamenteel oogpunt nipt koopwaardig vinden, maar waarbij de koersgrafiek dusdanig slecht is, dat we liever wachten met het geven van een koopadvies. In de huidige situatie moeten we het aandeel volgens onze spelregels op een Buy zetten. Door momentum in de beoordeling mee te nemen, kan er een Hold-rating afgegeven worden. Wanneer het momentum verbetert, kan het advies vervolgens naar Buy.
Tevens kunnen wij aandelen met een slecht momentum vanaf volgend jaar sneller op een Sell zetten. Wij zijn van mening dat debacles zoals met Knaus Tabbert en Bayer hierdoor voorkomen kunnen worden. Simpelweg omdat wij door het meenemen van momentum sneller het Buy-advies kunnen schrappen. Kortom, het bevordert de kwaliteit van onze Premium analyses.
Hoe we het momentum van een aandeel bepalen
Bij de bepaling van het momentum kijken we uitsluitend naar de koersprestatie van een aandeel over de afgelopen zes maanden. Dit is omdat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze periode het meest effectief is. Vervolgens vergelijken we de koerspresatie over de afgelopen zes maanden ten opzichte van de brede markt als de sector. Voor Europese aandelen is de benchmarkt de Stoxx Europe 600 en voor Amerikaanse aandelen is de S&P 500 van toepassing.
Het beoordelingsmodel
- Zeer sterk: indien het desbetreffende aandeel minimaal 15% beter presteert dan de brede markt én tenminste 10% beter dan de sector.
- Sterk: Als het aandeel 5% tot 15% beter presteert dan de brede markt én beter dan de sector. Of wanneer het aandeel minimaal 15% beter presteert dan de brede markt, maar niet minimaal 10% beter dan de sector.
- Gemiddeld: Indien het aandeel niet voldoet aan zowel de criteria voor een sterk als zwak momentum.
- Zwak: Als het aandeel 5% tot 15% slechter presteert dan de brede markt én slechter dan de sector. Of wanneer het aandeel minimaal 15% slechter presteert dan de brede markt, maar niet minimaal 10% slechter dan de sector.
- Zeer zwak: indien het desbetreffende aandeel minimaal 15% slechter presteert dan de brede markt én tenminste 10% slechter dan de sector.
Voorbeeld
Het fictieve aandeel StockWatch heeft de afgelopen zes maanden een totaalrendement opgeleverd van 25%. In diezelfde periode rendeerde de Stoxx Europe 600 slechts 5%, maar behaalden de financials (de sector waartoe StockWatch behoort) een rendement van 20%. In dit scenario is er bij het aandeel StockWatch sprake van een sterk momentum. Het aandeel presteert immers minimaal 15% beter dan de brede markt, maar niet minimaal 10% beter dan de sector.
Impact van momentum op het gegeven advies
Bij de bepaling van de koopwaardigheid van aandelen blijft de fundamentele analyse leidend. Net zoals het geval is bij de risicorating kan het momentum echter wel het verschil maken of we een aandeel wel of niet op Buy zetten. Wanneer het momentum van een aandeel zwak of zeer zwak is, eisen we een hogere upside voor deze belegging. Dit geldt in het bijzonder voor aandelen met een hoog risicoprofiel.
Wanneer aandelen met risicorating D of E eveneens een zwak momentum hebben dan zullen wij deze bedrijven niet snel voorzien van een koopadvies. Sterker nog: wanneer het opwaarts potentieel beperkt is, zullen deze type aandelen sneller een Sell-rating toebedeeld krijgen. Door het toevoegen van de momentumindicator nemen we dus ook een stukje technische analyse mee in ons beoordeling en dat maakt een Premium analyse alleen maar sterker. Vanaf de jaarwisseling gaan wij hier officieel mee van start.
Disclaimer: Dit artikel mag niet worden beschouwd als individueel beleggingsadvies. Heeft u naar aanleiding van dit artikel een vraag? Stuur dan een mail naar redactie@stockwatch.nl. Wij doen ons best om deze zo snel mogelijk te beantwoorden.