
Luxe-aandelen in last? Burberry waarschuwt en anderen zijn duur en stagneren
Het Q2-cijferseizoen kent vooralsnog meer waarschuwers dan cijferaars zelf en Burberry is de volgende – én hoe: verlies en CEO en dividend de deur uit. Dé kans is een turn around scenario à la Abercrombie, de risico’s zijn nog meer lijken uit de kast, down grades en wie weet een emissie. En de andere luxe-aandelen zijn zo duur en yielden zo weinig.
Headlines:
- Burberry winstwaarschuwt en skipt CEO en dividend: -17,7%
- Bedrijf zoekt al jaren naar turn-around
- Op Hermes en EssilorLuxottica na hannesen alle luxe-aandelen: omzet, winsten en marge stagneren
- Luxe aandelen zijn peperduur met hoge multiples en lage dividendrendementen
- Een draai kan wel en dát is de kans: Abercrombie bewijst het en.. gaat harder dan Nvidia
Burberry gooit witte design handdoek
Luxe in last! Het Britse Burberry geeft een winstwaarschuwing… en niet zo’n kleintje ook. Het wordt verlies dit jaar, denkt het bedrijf. De CEO kan na twee jaar zijn verhuisdoos alweer pakken en het concern plakt meteen ook maar het dividend achter het behang. Witte (design) handdoek dus.
Bloomberg wrijft het er ook nog even in. Het is een verhaal dat we vaker tegen komen en zeker in de mode-industrie: een CEO – Angela Ahrendts in dit geval – maakte het bedrijf tot wat het is, waarna haar opvolgers aan het hannesen en knoeien sloegen. Het bedrijf zoekt richting en heeft het nog niet gevonden
Burberry is nu geen blinde koop
U leest deze special occasion, want dat is Burberry nu echt wel. Kijk maar naar de grafieken: De Britten blijven ver achter ten opzichte van LVMH en het Zwitserse Richemont. Deze daling kan er ook nog wel bij. Of het ook een (blinde) koop is? Meestal niet. Daarvoor kijken we even verder.
Alleen bij Hermès lopen de winsten gestaag op? Het staat er. De verwachte winstontwikkeling van deze fondsen dus, u verwacht het niet. U mag meteen raden welke de duurste van het stel is.
Inderdaad, de volgorde bij de waardering is precies hetzelfde.
Rek is er uit bij luxe-aandelen?
Krijgt u de verwachte marges nog en misschien is dit wel een hint waarom al deze aandelen momenteel moeizaam presteren. De rek is er uit. Alleen bij Hermès lopen ze nog op. Wat was ook alweer de duurste van het stel? Dat raadt u goed, want Mr. Market is wel gek, maar niet gek natuurlijk.
LVMH, dat zelfs in luxe jachten doet, is het meest gespreid van de luxe merken. L’Oréal haalt de hoogste marges met – lees je mee Unilever? – met haar persoonlijke verzorgingsproducten, hoewel daar nu ook druk is. Burberry doet vooral in kleding en wat is er mode- en trendgevoeliger dan dat?
Kan Burberry Abercrombie achterna?
Hoe alles of niks die business kan zijn, bewijst ook Abercrombie & Fitch. Twee weken geleden las u op StockWatch hoe dit fonds precies de draai heeft gemaakt, waar Burberry naarstig naar op zoek is: nieuwe CEO, collectie en marketing, die ineens aanslaat bij het publiek, waarna omzet, winst, marges en koers ontploffen.
Abercrombie deed het de laatste jaren net zo goed als… Nvidia. Een dergelijk turn-around scenario kán ook bij Burberry gebeuren. Daar kan u op gokken, maar dat is geen beleggen. Als u het niet laten kan, wacht u nog een paar dagen na zo’n afstraffing als vandaag, want de banken komen nog met downgrades.
Nog geen uitkotsmoment Burberry
Opgelet, ondanks de witte handdoek van het bedrijf en de enorme koersafstraffing, laat het volume geen spike zien. Nee, hier valt nog niet het beroemde uitkotsmoment van te maken, waarna het boek weer schoon is, omdat de (potentiële) verkopers domweg op zijn.
De kans op een emissie is wellicht op korte termijn ook groter dan de kans op hernieuwd dividend en zo zijn er meer voetzoekers te bedenken. Of wacht gewoon, want na die lange, geweldige rush, maken alle luxe aandelen pas op de plaats. Het lijken Wolters Kluwer en Relx wel, die zijn ook zo peperduur.
Verwachte koerswinstverhouding van boven de dertig en minder 2% dividend. Er zijn momenteel aantrekkelijker waarde-aandelen. Kijk maar in ons archief.
Disclaimer: Arend Jan Kamp heeft een longpositie in LVMH
Dit artikel mag niet worden beschouwd als individueel beleggingsadvies. Heeft u naar aanleiding van dit artikel een vraag? Stuur dan een mail naar redactie@stockwatch.nl. Wij doen ons best om deze zo snel mogelijk te beantwoorden.