Een jonge man in een studio toont intense emoties van woede en agressie. Hij schreeuwt en maakt een agressief gebaar, met een achtergrond in trendy pastelkleuren. De uitdrukking op zijn gezicht weerspiegelt stress, conflict en ongelukkigheid, en symboliseert menselijke problemen zoals ruzies, onenigheid en woede. Deze emotionele scène vangt de rauwe emoties van een volwassene die worstelt met intense gevoelens.

Dit is waarom Abercrombie beter presteert op de beurs dan Nvidia

De naam is Abercrombie & Fitch en geloof het of niet, het aandeel doet het sinds de introductie van ChatGPT even goed als… Nvidia! Dat is puur toeval, want rond die tijd zette een nieuwe CEO een turnaroud in. Tijdelijk, of hebben we hier te maken met hetzelfde fenomeen als het – ja, echt – legendarische duo Google-Domino’s Pizza?

Headlines:

  • Abercrombie & Fitch is het enige aandeel in New York dat Nvidia bijhoudt…
  • … nee, zelfs beter doet: +870& versus 677% over de laatste twee jaar?!
  • Nieuwe CEO zette twee jaar terug turnaround in van retailer
  • Millennials en GenZ betalen nu vrolijk de hoogste marges bij Abercrombie
  • Ondanks de koersexplosie is Abercrombie amper duurder geworden – zit er nog upside in?

Nvidia versus Abercrombie en Google versus Domino’s

U ziet het goed, de überchipper waarvan de naam op ieders lippen ligt sinds de introductie van OpenAI’s ChatGPT’s op 30 november 2022 en… de kledingwinkel?!

Doet een beetje denken aan die andere gevleugelde vergelijking op Wall Street. Het scheelde een maand, in de zomer van 2004 gingen Alphabet (toen nog onder de naam Google) en Domino’s Pizza naar de beurs. Ofwel, de internetzoekmachine die al 25 jaar geen concurrentie kent en de zoveelste pizzaketen dus.

Van Aberzombie naar Übercrombie!

Terug naar Abercrombie, wat is het geheim van die stijging? Een turnaround onder een nieuwe CEO. Barron’s heeft het verhaal:

Yet, given Abercrombie’s strong performance in the last two years, it isn’t surprising that investors have piled in. Under CEO Fran Horowitz, the company is reaping the rewards of a successful turnaround strategy that has made the brand a must-have for many Millennials and Gen Z.

In the fiscal year ended in January, Abercrombie boosted revenue by 16% while adjusted earnings per share rose 2,400%, to $6.28. Horowitz was named one of Barron’s top CEOs of 2024, as was Nvidia boss Jensen Huang.

Het leuke is, het hele Abercrombie verhaal is zo aan de plaatjes af te lezen. Dit is de hele koershistorie van het aandeel. Dan weet u meteen waarom retail als cyclisch geldt: het is een en al boom & bust. U ziet het aandeel herbelegd sinds de beursgang versus de grote S&P 500.

Abercrombie, retail, boom & bust

Dat is niet zo raar, de omzet (grijs) en de winst (oranje) zijn ook een en al boom & bust. U ziet ook dat die beurs zo gek nog niet is, de koers loopt in grote lijnen iets op de winst vooruit. Zo heurt het ook volgens de boekjes.

Hier ziet u nog de marges en dan begrijpt u dat na een jaar of tien sukkelen en waarschijnlijk meerdere reorganisaties er echt iets moest gebeuren. En dat gebeurt dus ook, die nieuwe CEO die twee jaar geleden startte, flikt het gewoon.

Abercrombie staat wel hoger, maar is niet duurder

Mist u nog een lijntje, de waardering. Dat zat er in, bij zo’n aandeel over zo’n lange periode zitten er altijd vuurpijlen en vergeetputten in de waardering. Normaal gesproken deed of doet Abercrombie altijd ergens tussen tien à twintig keer de verwacht winst. Dat is is vrij normaal voor een Amerikaanse retailer.

Inzoomen maakt het echter interessant, want ondanks die aanhoudende koersexplosie is de waardering niet verder opgelopen het laatste jaar! Logisch, want omzet, winst en marges gaan ook scherp naar het hoge noorden.

Zit er nog upside in Abercrombie?

Al met al lijkt de upside er met de huidige waardering wel uit, of die wonder CEO moet nog meer witte konijnen uit de hoge hoed toveren. Het kan ook de andere kant uit. Millennials en Gen Z kunnen Abercrombie & Fitch nu misschien omarmen en gretig die torenhoge marges lappen, maar dat kan zo weer over zijn.

Dat ligt voor Nvidia anders. De AI chips van de chipgigant hebben nog geen last van serieuze concurrentie. Vrijwel dagelijks leest u in de krant over een nieuwe upstart die zoveel miljoen heeft opgehaald om de concurrentie met Nvidia aan te gaan. Right. Nvidia haalt zoveel miljoen per koerstik op. De meeste gaan het dus ook niet redden.

Terug naar Abercrombie & Fitch en u ziet aan de plaatjes dat het vaker is gebeurd dat het merk óf helemaal in en lucratief is, of helemaal uit is en niet genoeg verdient. Ofwel, de CEO die voor de deze turnaround zorgde, kan ook zo weer over zijn houdbaarheidsdatum heen zijn. En uw mogelijke belegging ook.


Dit artikel mag niet worden beschouwd als individueel beleggingsadvies. Heeft u naar aanleiding van dit artikel een vraag? Stuur dan een mail naar redactie@stockwatch.nl. Wij doen ons best om deze zo snel mogelijk te beantwoorden.