De Duitse vlag wappert voor het Reichstag-gebouw in Berlijn onder een blauwe hemel.

Winstwaarschuwing Volkswagen komt op uiterst curieus moment

  • Volkswagen: Hold
  • Koers: €97,12
  • Koersdoel: €91,50
  • Downside: 6%
  • Risicorating: D

Headlines:

· Winstwaarschuwing komt management niet slecht uit
· Marge valt dit jaar fors lager uit dan verwacht
· Hoog dividend rijmt niet met staatssteun
· Fair value bedraagt €91,50 per aandeel
· Aandeel Volkswagen is niet koopwaardig

Het gaat van kwaad tot erger met de Duitse automobielindustrie. Na BMW en Mercedes-Benz komt ook Volkswagen met een winstwaarschuwing op de proppen. Met name de marges vallen dit jaar aanmerkelijk lager uit dan waar het bedrijf bij de publicatie van de halfjaarcijfers in augustus op rekende. Hoewel deze winstwaarschuwing voor niemand als een volslagen verrassing komt, is de timing hiervan hoogst opvallend.

Moordende concurrentie vanuit China

Omdat het Volkswagen achterloopt met de elektrificatie van zijn wagenpark en het kostenniveau fors hoger ligt dan concurrerende Chinese automerken als BYD en Xpeng verliest het Duitse automerk in rap tempo marktaandeel. In China zijn de cijfers het meest pijnlijk. Sinds 2019 is het aantal geleverde modellen met een kwart gedaald.

Dalende leverings Volkswagenmodellen in China 2024

Volkswagen zet vakbonden onder druk

Als gevolg hiervan wil het bedrijf in Duitsland 30.000 arbeidsplaatsen schrappen. Dit tot grote frustratie van Duitse vakbonden die juist een loonsverhoging van 7% eisen. Om de vakbonden onder druk te zetten, is het management van Volkswagen er bij gebaat om de cijfers zo slecht mogelijk te presenteren. Het bedrijf doet dit door bijvoorbeeld de extra kosten voor de sluiting van de Audi fabriek in België en de joint venture met Rivian te boeken in de tweede jaarhelft.

Dit in combinatie met een tegenvallende omzetontwikkeling – de opbrengsten dalen in 2024 naar verwachting met 1%, terwijl het bedrijf eerder nog rekende op een stijging van 5% – leidt tot een verwachte operationele marge van 5,6%. Ter vergelijking: begin vorige maand ging Volkswagen nog uit van een marge van 6,5% tot 7,0%.

Verder lezen?
Wordt nù Premium lid

Premium Jaar

€8,25 p.m.

17% korting (€99 per jaar)
Bestel nu
  • Ontvang dagelijks analyses van interessante aandelen
  • Toegang tot privé portfolio's van professionele beleggers
  • Toegang tot de Premium podcast van Het Beurscafé
  • Geen advertenties (display banners) op StockWatch.nl

Premium Maand

€9,95 p.m.

(€119,4 per jaar)
Bestel nu
  • Ontvang dagelijks analyses van interessante aandelen
  • Toegang tot privé portfolio's van professionele beleggers
  • Toegang tot de Premium podcast van Het Beurscafé
  • Geen advertenties (display banners) op StockWatch.nl