Waarom de koerskastijding van Ebusco meer dan boekdelen spreekt

De nu versneld zieltogende koers spreekt boekdelen, Ebusco is in acute nood. Veel tijd is er niet, want het geld vliegt de zaak uit. De bal ligt nu bij de (Nederlandse) grootaandeelhouders met ING (20%) als grootste. Wat zijn hun mogelijkheden: emissie, verkoop, productie uitbesteden of rücktsichlose reorganisatie? En wat moet u hier als aandeelhouder nog?

Headlines:

  • FD: “Toekomst ongewis na miljoenenverlies”
  • DFT: “Extra financiering kan lastig worden”
  • Grafiek: -97%
  • Fundamentals: alleen maar minnen
  • Emissie: geen optie, maar wat dan wel?

Het drama Ebusco, want dat is het

FD:

DFT:

Ebusco staat -97%

De grafiek, de koers staat ruim 97% onder de hoogste intradagtop:

De fundamentals dan, die heel slecht zijn, dat nog zeker een jaar blijven en zeg maar hoe realistisch die verwachtingen voor FY3 (nog) zijn.

De analisten, die ook vraagtekens hebben:

Het is aan ING, Van der Valk, Teslin en Hoogh Blarick

De grootaandeelhouders, die ongetwijfeld bellen.

Inderdaad, de status:

Ebusco is nu groot, groot risico

Ja, FD en DFT hebben gelijk: de toekomst van Ebusco is ongewis en extra financiering kan lastig worden. De koers staat ook niet voor niets -97% onder de hoogste intradagtop: statistisch gezien gaan de meeste aandelen die dit doen uiteindelijk failliet en helaas is dit voor u als aandeelhouder nu een risico dat u moet incalculeren.

Want de nood is hoog bij Ebusco. Aan de orders ligt het niet, wel aan de productie en het geld vliegt het bedrijf uit. In feite is de €60 miljoen emissiegeld van vorig jaar al in H1 verbrand. Er zat ultimo H1 nog €8 miljoen in kas, maar we weten niet hoeveel dringende, onbetaalde rekeningen er nog waren. Deze les is geleerd van Imtech, waarvan akte.

Emissie is geen optie

Ho, vergelijk  Ebusco niet met Imtech, want daar was sprake van fraude. Ebusco krijgt haar productie en supply chain maar niet op orde, dat is het grote probleem. En nu op deze koers begint de financiering inderdaad ook een probleem te worden, want nog een keer een emissie op nu net €1 is geen optie. Dat geldt ook voor leningen, veel te duur.

Toch nog een keer Imtech, want het probleem daar onder een nieuw management was dat de klanten toch wegliepen. Bij Ebusco lezen klanten, toeleveranciers en alle andere stakeholder ook de krant en het risico bestaat nu dat iedereen de handen er van aftrekt. Of toeleveranciers die niet meer komen, of cash betaald willen worden.

Snelheid is geboden

Snel ingrijpen is echt nodig, want anders dreigt Ebusco echt koppie onder te gaan. De grootaandeelhouders die er zelf weer geld in pompen en iedereen dwingen mee te doen, of een poging tot verkoop, of delen daarvan: zeg het maar. Dat u weet dat er nu iedere dag nieuws kan komen en koers en aandeel zijn nu voor de traders die van risico houden.

Tja, zo gaat dat op de beurs. Nvidia laat zien hoe mooi dat kan zijn, Ebusco hoe lelijk. Er zijn alleen maar verliezers, het levenswerk van oprichter Peter Bijvelds  – doe het maar vanuit het niets een elektrische bus bouwen en zelf in productie nemen – als eerste en wie van ons heeft er niet in gezeten en verlies geleden?

Ondergetekende is dat bespaard gebleven. Want is er sowieso wel plek voor een bedrijf als Ebusco?