De Duitse vlag wappert aan een vlaggenmast tegen een blauwe hemel.

Volkswagen hijst de witte vlag, wie volgt en zijn auto-aandelen nog aantrekkelijk?

Het ondenkbare, maar ook onvermijdelijke staat te gebeuren? Volkswagen, het symbool van het na-oorlogse Duitse Wirtschaftswunder, wil diverse fabrieken sluiten en duizenden mensen ontslaan… in Duitsland zelf. Nooit eerder gebeurd. Is het voldoende? StockWatch twijfelt, zo snel als de Chinezen werken, lukt het westen nooit en het is en blijft lage marge business – op Ferrari na. VW noteert wel tegen een spotprijs.

Headlines:

  • VW kondigt sluiting fabrieken en ontslagen aan – de vakbonden zeggen al nein
  • Elektrisch of fossiel, auto-industrie kent te veel fabrikanten en overproductie
  • Elektrisch of fossiel: vrijwel álle westerse auto-aandelen liggen (al lang) slecht, maar ook de Chinese
  • Chinese autobouwers werken extreem snel: Xiaomi gaat in twee jaar van idee tot hypermoderne fabriek met productiemodel
  • Ferrari is het enige, echt mooie auto-aandeel?

Volkswagen hijst witte vlag

Om dan maar met het goede nieuws te beginnen:

VOLKSWAGEN AG : EXANE BNP PARIBAS RAISES TO OUTPERFORM FROM NEUTRAL

Zie hieronder, is dit hierom? Dit is nog niet eens alles. Oud-CEO Martin Winterkorn moet zich vanaf vandaag voor de rechter verantwoorden voor Diesel-gate van tien jaar geleden en een VW-manager waarschuwt vandaag de EU dat invoertarieven voor Chinese auto’s ook Europese fabrikanten dupeert die in China bouwen.

Historisch

VW kwam gisteren inderdaad met een historische boodschap: ze gaat fabrieken sluiten in Duitsland en er gaan duizenden ontslagen vallen. De vakbonden slijpen de messen al, ofwel het kan een hete herfst worden in Die Heimat. Want gelet op dramatische staat van Made in Germany brengt dit misschien andere bedrijven ook op ideeën.

Reuters geeft deze grafiek bij dit stuk. Duidelijk.

Automalaise op de beurs

StockWatch knutselt in Datastream dit plaatje in elkaar met een paar Amerikanen er bij. Het spreekt boekdelen. De Lucids en Rivians van deze wereld passen er niet meer bij, maar dat geeft niet, want daar is ook niet zo veel meer van over op het koersenbord.  Porsche heeft in Datastream trouwens de ticker P911, maar zelfs dat helpt niet.

StockWatch kijkt wel verlekkerd naar de cijfers en marges van Ferrari, maar dat aandeel is spreekwoordelijk duurder dan de bolides. Zo meer! GM laat zowaar een rally zien en dat kan altijd bij afgestrafte en slecht liggende aandelen. Dan kan er op zomaar een nieuwtje of advies een spontane rally ontstaan en GM is al tien jaar dood geld.

De Chinezen komen (met hun goedkope EV’s), klinkt het al enige tijd. Dat geldt dan voor de export van deze bedrijven. Met de koersen (in Hong Kong) is het echter niet veel beter gesteld dan in Europa en VS. Hoe zeg je dood geld in het Chinees?

VW noteert tegen afbraakkoers

Terug naar VW, sorry voor die stortvloed aan lijntjes hieronder, maar het moet even. Het beeld is namelijk wel duidelijk. U ziet hier:

  • Koers (zwart)
  • Twaalfmaands verwachte winst (oranje)
  • Twaalfmaands verwachte omzet (grijs)
  • Twaalfmaands verwachte bruto marge (blauw)
  • Twaalfmaands verwachte koerswinstverhouding (rood)

De omzet mag dan gestaag groeien, aan de volatiele winst en de marges ziet u hoe VW hannest. Beleggers hoeven het aandeel niet meer: meer nog dan die neergaande trend van intussen dik drie jaar, zegt de waardering dit. Het aandeel doet nog maar 3,2 (!) keer de verwachte winst. Nee, de beurs heeft er geen fiducie meer in.

Is dat ook de kans voor VW?

Dat kán natuurlijk ook weer een kans van jewelste zijn. Zie hier de vooruitzichten van de analisten. Volgens hun excels groeien omzet en marges amper de komende jaren, maar zitten er wel meer winst en vrije kasstroom in. Misschien is dit de kans voor in ieder geval een opluchtingsrally, áls VW die voorgenomen reorganisatie er door krijgt.

Een rally maakt nog geen belegging en het woordje als duidt op een scenario – waarvan u altijd maar moet hopen en bidden dat het uitkomt – en niet op harde feiten en cijfers. U ziet ook die verwachte netto marge en dit is waarom er, net als bij supermarkten, sowieso nooit dikke multiples voor autofabrikanten worden betaald.

Wel consequent, er staat niet één sell uit bij de analisten. Nou, ze hebben anders wel de hele neergang van de afgelopen drie jaar gemist, bromt u nu waarschijnlijk.

Xiaomi laat zien hoe het ook kan

StockWatch denkt dat het probleem van Volkswagen in het bijzonder en westerse autofabrikanten veel dieper zit en niet eventjes met een reorganisatie en een keer flink in de handen spugen is op te lossen. Ondergetekende viel bijvoorbeeld zogezegd de schellen van de ogen, toen hij dit filmpje zag van smartphone fabrikant Xiaomi,

Smartphonefabrikant Xiaomi? Ja, dat besloot in een dolle bui ook in EV’s te gaan, net als Huawei. Tussen idee, het bouwen van een prototype dat geschikt is voor massaproductie en op papier de concurrentiestrijd kan aangaan én het opleveren van deze hypermoderne fabriek zit… t.w.e.e.  j.a.a.r.?! Tesla misschien, maar geen westerling die hierbij in de buurt komt.

Goed idee, slechte belegging

U voelt hem al aankomen en ja hoor, ook Xiaomi is sinds de beursgang zoveel jaar terug ook al dood geld. De laatste paar jaar doet het aandeel wel beter – dat is al heel wat voor een Chinees met deze barre beurstijden daar – maar het is natuurlijk allesbehalve een pure play autofabrikant, ofwel trekt u niet te snel grote conclusies.

Het is niet voor het eerst op de beurs dat een geweldig idee, want dat zijn elektrische auto’s zeker, geen goede belegging is. Of u moet al lang geleden buy & hold in Tesla en BYD zijn gaan zitten. Vice versa werkt het ook. Slechte dingen als junk food, fossiel, wapens, drank, farma en meer doen het door de jaren heen per saldo juist goed.

Ferrari is enige echt mooie auto-aandeel?

Het structurele probleem van de auto-industrie is met de opkomst van EV’s niet veranderd en is eerder zelfs verergerd. Er zijn veel te veel fabrikanten en er is overproductie. Zie de grafieken maar in dit stukje, ondanks dat er veel namen in staan, is dit nog lang niet alles. Denk alleen al aan de Japanners en Koreanen.

Dat uitgerekend de grootste westerse autofabriek, ofwel VW, als eerste de witte vlag hijst en een ongekende reorganisatie aankondigt, die grote sociale gevolgen kan hebben voor de steden waar het om draait, is misschien het eerste schaap dat over de dam is. Dan volgen er meer, zegt het spreekwoord. Dat gaan we zien.

Nog een plaatje om dit verhaal nog een beetje leuk af te sluiten. Zie hier Ferrari: geen cyclus te zien aan de winst (en niet in beeld gebrachte omzet), de marges blijven hoog (verreweg de hoogste ook in deze sector) en het aandeel is vijftien keer duurder dan VW. Het kost zelfs meer dan Nvidia, Adyen, Amazon en ja, zelfs Tesla.


Arend Jan Kamp heeft een long-positie in Tesla

Dit artikel mag niet worden beschouwd als individueel beleggingsadvies. Heeft u naar aanleiding van dit artikel een vraag? Stuur dan een mail naar redactie@stockwatch.nl. Wij doen ons best om deze zo snel mogelijk te beantwoorden.