
Oh Heineken en ja, waarderingen AEX defensials staan op hun kop
Heineken presteert niet best en is in tien jaar niet zo goedkoop geweest: winst, omzet en marges staan onder druk en dan vinden we op de beurs al gauw het lage dividend echt te laag. StockWatch vergelijkt losjes de brouwer met onze andere defensials nu de rente omlaag gaat en de economie hapert. Waarom zijn Wolters Kluwer en RELX bijna drie keer zo duur dan Ahold Delhaize en kijk Unilever eens.
Headlines
- Koers Heineken sputtert al sinds de Covid-19 pandemie in 2020
- Winst, omzet en marges staan al die jaren onder druk
- Wolters Kluwer en RELX zijn veel en Unilever en KPN zijn iets duurder dan Heineken
- Alleen Ahold Delhaize is goedkoper
- Wat betaalt u in uw kroeg? Misschien is bier gewoon te duur geworden
Proloog, even nadat StockWatch dit artikel publiceerde…
- 24 Sep 2024 12:16:23 – HEINEKEN NV: BARCLAYS CUTS TARGET PRICE TO EUR 92 FROM EUR 94
Heineken blijft achter
Heineken (zwart) ligt slecht. Dat is eigenlijk al sinds de corona crisis 2020 zo. De andere kant van deze medaille is dat het aandeel in tien jaar niet zo goedkoop was als nu. U ziet aan het haperende oranje winstlijntje de laatste jaren waarom dat is: Covid-19, de oorlog tussen Rusland en de Oekraïne en inflatie bezorgden het concern dit decennium kopzorgen.
Dat Heineken goedkoper is geworden, is op zich niet raar. Dat deden de andere defensieve AEX aandelen ook in die jaren – mede met dank aan de rentes. Wolters Kluwer en RELX werden wel duurder… Die zijn nu bijna drie keer (!) zo duur als Ahold Delhaize, dat voor veel meer aandeelhouders-return zorgt. OK, appels en peren, maar de verschillen zijn wel erg groot…
Heineken heeft lek nog niet boven
… maar dat valt mee gezien de koersstijgingen van de twee uitgevers. Het lijken wel AI-chippers! Heineken en Unilever waren de achterblijvers, maar intussen waait er een nieuwe wind bij Unilever. Dat lijkt zakelijker en minder idealistisch te worden onder CEO Hein Schumacher en vooral de marges stijgen. Heineken heeft dat lek nog niet boven.
Het lijkt alsof Heineken (en Ahold Delhaize) amper op de AEX achterblijven, maar schijn bedriegt. Het scheelt over deze hele periode veel: de index ging bijna zeven keer over de kop en de brouwer dik vijf keer. Wolters Kluwer bewijst dat ook saaie aandelen net zo hard kunnen bulderen als sexy fondsen en KPN laat zien dat ook defensials kunnen prutsen.
Goedkope en dure AEX defensials
Traditioneel zijn Unilever en Heineken de duurste van de AEX-waarde-aandelen, maar daar lachen de uitgevers al jaren om. Let wel, Shell gedroeg zich altijd als defensief fonds met dat beroemde dividend, maar is zowel een cyclical als commodity-fonds. Dat werd ons begin 2020 ingepeperd met die tweederde dividendverlaging. UMG en Exor zijn ook defensief, maar nog zo kort genoteerd.
Zo ziet u eens te meer dat waarderingen niets zeggen over wat aandelen (gaan) presteren. Zo vinden we bij StockWatch inderdaad al heel lang het goeedkope Ahold Delhaize aantrekkelijker (ja, want ook Walmart is bijna drie keer zo duur!) veel aantrekkelijker dan het als een MOAT-chipper geprijsde Wolters Kluwer. Mr. Market, die de standen op het koersenbord in vult, lacht ons echter als net zo lang uit.
De lijntjes laten problemen Heineken zien
Eens, hoewel dat ook geen wetmatigheid en zeker niet te timen is, komt vast het moment dat beleggers Wolters Kluwer en RELX links laten liggen en eens bij Ahold Delhaize, Heineken en zelfs nog Unilever gaan kijken. De laatste vindt bijvoorbeeld Niels al weer een tikje duur aan het worden en kiest daarom een in zijn ogen kansrijkere defensieve waarde. HAL Trust.
Hierboven ziet u de fundamentele lijntjes gebaseerd op de analistenverwachtingen: om de koers omhoog te krijgen, moeten in ieder geval de omzet (grijs) en winst (oranje) stijgen, lijkt hier de boerenverstand conclusie. Hieronder dezelfde lijntjes, maar dan voor marge (oranje) en dividendrendement (grijs). Inderdaad, het fonds hannest met de marges en het dividendrendement is al jaren karig.
Het bier wordt duur betaald
Heineken is een van de AEX-oeraandelen en net als de anderen (op Philips na) deden ze allemaal beter dan de index. De a-cyclische brouwer is al die jaren een stille en saaie kracht geweest, waar zelden gedoe was en het concern leverde altijd. Daarom betaalden we er hoge multiples voor en namen we het relatief lage dividendrendement voor lief.
Nu niet meer. Het management weet wat het te doen heeft. Levert het, dan kan Heineken een mooie herstelkandidaat zijn, als ze dan haar oude multiples weer op zoekt. De renteverlagingen zijn er. De economie niet, maar dat zou juist bij Heineken geen issue moeten zijn. Want goede of slechte tijden en nieuws: daar moet op gedronken worden!
StockWatch vraagt niet wie van u er nu een rondje of een meter bier haalt, want dat is tegenwoordig een ware aanslag op de gemiddelde portemonnee. Op en rond Beursplein 5 betaalt u zo €5 voor een glas bier – vergelijk dat eens met het gratis BeursCafé! :-) Het bier is te duur? Misschien is dit wel hét probleem bij Heineken, maar dat ontdekken we de komende jaren dan pas.