
Helaas, Ebusco gooit zichzelf alweer voor de bus
Headlines:
- Ebusco is amper drie jaar genoteerd, maar waarschuwde al vaker
- Inmiddels al ruim 90% van de koers verdampt
- Operationeel krijgt Ebusco zaken maar niet op orde
- China, dalende EV verkopen en EV-handelsoorlogen: bedrijf heeft nu perfect storm tegen
- Voor €200 miljoen ofzo? En toch doet niemand een bod
En Ebusco? Dat winstwaarschuwde voort, helaas. Dat internationale momentum en EV verkopen zakken en er tariefoorlogen worden gevoerd tussen de grote economische blokken is een gegeven, maar dat Ebusco haar eigen operationele gang van zaken niet op orde krijgt, is iets waar ze op aanspreekbaar is.
Ebusco en weer een winstwaarschuwing
Ebusco is nog geen drie jaar genoteerd, maar hoeveel omzet- en/of winstwaarschuwingen heeft het bedrijf al wel niet gegeven? StockWatch is de tel al kwijt. Vandaag is er weer eentje en misschien valt de koersreactie nog mee. Alles went, zou oma zeggen en was al verwacht en ingeprijsd, zegt vast Mr. Market.
We besparen de sympathieke elektrieke bussenbouwer de titel van winstwaarschuwingskoning maar. Sympathiek ja, want passie en enthousiasme van boegbeeld, oprichter, grootaandeelhouder (31,4%) en CEO Peter Bijvelds kennen geen grenzen en werken aanstekelijk.
Het Tesla van de elektrische bussenbouwers?
Eerlijk toegeven wie daar ook voor is gevallen. Helaas is het tot dusverre wel een bevestiging van StockWatch’ motto, dat we bij voorkeur beleggen in mooie vrije kasstromen en niet in mooie verhalen, want die twee bijten elkaar nog wel eens. Daar lijkt het nu ook op.
Het verhaal is bekend, Ebusco werd bij de beursgang zelfs het Tesla van de elektrische bussenbouwers genoemd, vanwege een technologische edge die het bedrijf zou hebben. Daar is weinig meer vernomen en de onderneming heeft nu misschien een perfect storm tegen.
Het zit Ebusco flink tegen
Het is een hele lijst:
- Het belangrijkste: Ebusco krijgt zelf operationeel de boel, de supply chain en uitlevering maar niet op orde – bij lange na niet
- Zeker de Chinezen, maar ook de westerse EV-fabrikanten moeten eigenlijk nog beginnen met elektrische bussen en vrachtauto’s bouwen en uitrollen
- EV’s in het algemeen hebben momentum tegen, verkopen stagneren of dalen
- China, dat al vanaf begin deze eeuw op EV’s gokte, heeft nu grote concurrentievoordelen en rolt haar EV’s internationaal massaal uit
- Daar vallen alle westerse landen over, roepen dumping en oneerlijke concurrentie en laten die Chinese EV’s nu op tariefmuren botsen
- Zie het failliete Fisker maar, bekijk moet gesloten ogen Nikola ($0,30 nog over) en de druipende plaatjes van vrijwel alle EV-fabrikanten. Duidelijk is dat reckoning en shake-out zijn begonnen en wellicht volgt consolidatie
Als er al piepklein pluspuntje is, is het de boterzachte dat de analisten net als beleggers achter de koers aanhollen. En dan wil Mr. Market nog wel eens de andere kant uit gaan.
Hard hoofd in Ebusco
Het is aan een ieder zelf om te bepalen of Ebusco zo (nog) een toekomst heeft in dit hypercompetitieve wereldje, dat ook nog eens onder het vergrootglas van de politiek ligt. Sterker nog, de uitrol van EV’s is zowat geopolitiek. StockWatch heeft er in ieder geval een hard hoofd in.
De koers heeft er vooralsnog ook weinig fiducie in, er staat alweer een all time low en het percentage vanaf de top laten we maar achterwege. Wat voor ons het zwaarste weegt, is dat Ebusco haar productie en logistieke problemen niet oplost, waar deze waarschuwingen uit voort komen.
Want dat heeft bedrijf nog zelf in de hand, de rest niet. En als het daar al fout gaat… Wellicht is het ook veelbetekenend dat geen enkele concurrent of peer een bod uitbrengt. De waarde is nu nog maar €150 miljoen. Oh ja, reageer u niet op Bijvelds af. Hij staat ook -90%, hoor.
Dit artikel mag niet worden beschouwd als individueel beleggingsadvies. Heeft u naar aanleiding van dit artikel een vraag? Stuur dan een mail naar redactie@stockwatch.nl. Wij doen ons best om deze zo snel mogelijk te beantwoorden.