Een serveerder in een witte Heineken blouse draagt een groen dienblad vol met vers getapte Heineken bierglazen. Hij staat buiten op een terras, klaar om de drankjes te serveren aan klanten. Het logo van Heineken is duidelijk zichtbaar op zowel de glazen als het dienblad, wat bijdraagt aan de herkenbaarheid van het merk. De zon schijnt, wat een gezellige en gastvrije sfeer creëert.

Heineken versus AB InBev: welk aandeel smaakt beter?

Headlines:

  • Bierbrouwers uit de gratie geraakt
  • Tegenslagen in sector achter de rug
  • Heineken meer geraakt door Amerikaanse importtarieven dan AB Inbev
  • Waardering brouwers naar historisch lage niveau’s
  • Zowel AB Inbev als Heineken op fundamentele gronden koopwaardig, maar door slecht momentum hebben wij geen haast met (bij)kopen

Het feestje van de Trump Rally van eind 2024 ging aan de meeste Europese bedrijven voorbij en in het bijzonder de brouwers. Wat is er aan de hand met de bierbrouwers en wat zit er in het vat om het tij te keren? We leggen Heineken en Ab InBev langs de meetlat. Welke van de twee rivalen is het meest koopwaardig?

Dalende trend bierconsumptie

Eén van de redenen van de daling, en daar hebben alle brouwers last van, is een wereldwijde dalende trend van bierconsumptie. Consumenten schakelen steeds vaker over naar andere dranken, zoals wijn, sterke drank en met name alcoholvrije alternatieven. De toenemende populariteit van een gezonde en bewuste levensstijl (met name jongeren) speelt hierin een belangrijke rol. Dit maakt dat Heineken en AB InBev steeds meer inzetten op alcoholvrije en laag-alcoholische opties, zoals Heineken 0.0 en Bud Zero.

Daarnaast blijft China als een molensteen om deze fondsen hangen. Toch heeft Ab InBev meer last van de tegenvallende verkopen in deze regio. Daar waar AB InBev in Q3 een volumedaling van 11,4% moest trotseren, bleef de schade voor Heineken beperkt met een min van 1,3%. Daarbij compenseerde het premium segment van Heineken grotendeels deze verliezen met een organische groei van liefst 20,6% in deze regio.

Toch zijn de lage consumentenuitgaven en het verminderde vertrouwen in de Chinese economie een doorn in het oog, want de groei zal toch echt hier vandaan moeten komen. Voorlopig is het nog wachten op positieve signalen.

Bierverkopen Heineken in China vallen mee

Organische groei bierverkopen Heineken

Verder lezen?
Wordt nù Premium lid

Premium Jaar

€8,25 p.m.

17% korting (€99 per jaar)
Bestel nu
  • Ontvang dagelijks analyses van interessante aandelen
  • Toegang tot privé portfolio's van professionele beleggers
  • Toegang tot de Premium podcast van Het Beurscafé
  • Geen advertenties (display banners) op StockWatch.nl

Premium Maand

€9,95 p.m.

(€119,4 per jaar)
Bestel nu
  • Ontvang dagelijks analyses van interessante aandelen
  • Toegang tot privé portfolio's van professionele beleggers
  • Toegang tot de Premium podcast van Het Beurscafé
  • Geen advertenties (display banners) op StockWatch.nl