Een Apple Store met een moderne, minimalistische inrichting. Een man in een donkerblauwe Apple-trui staat aan een houten tafel en test een Apple Watch. Voor hem staan verschillende Apple Watches op display. Een vrouw, ook in een donkerblauwe Apple-trui, bedient een iPad op de tafel. In de achtergrond zijn andere medewerkers bezig met het helpen van klanten. De winkel is voorzien van houten meubels en een groot scherm toont een afbeelding van de iPhone 14 Pro

AI misser: hoe Apple nu van groei- waardeaandeel wordt

Headlines:

  • Geen eigen Apple AI, ze wordt klant ChatGPT
  • Elon Musk springt daarover uit zijn vel
  • Laatste innovatie Apple is iPhone zeventien jaar terug
  • Bedrijf mist boot, is groeiaandeel af en wordt waardefonds?
  • Voorbeelden te over, dat hoeft zeker geen nadeel te zijn

Are you Siriously Apple, om haar eigen marketing kreet te gebruiken? De gisteren gepresenteerde AI-strategie van het concern wordt lauw ontvangen bij publiek, pers, beurs… en de concurrentie!

Apple koopt AI in. Ze is niet meer een van de meest innovatieve bedrijven en daarmee is ze misschien wel groeiaandeel af en wordt ze waardefonds. Wat is het verschil, hoe weet u dat en nee: dat hoeft niet erg te zijn.

Musk versus Apple!

Elon Musk is ook bezig met AI en hier spreekt de concurrent dan maar? Ooit lachte Microsoft CEO Steve Ballmer zich suf om de toen gloednieuwe iPhone: wat een dom ding! Hij was de enige. We gaan zien of dit andere koek is.

Apple lijkt haar mojo kwijt

Hoe u het ook wendt of keert: Apple loopt niet voorop in de AI-race. De iCar is ook geflopt en brillen als de Vison Pro zijn er meer en al langer. Waar blijft inmiddels zeventien jaar na iPhone en iPad een échte just one more thing? Daar lijkt het niet op.

Zwaktebod? Met al haar hulpbronnen, enorme mankracht en bergen cash koopt Apple nu AI in bij ChatGPT. Saillant detail: volgens de networks stak oude concurrent Microsoft vorig jaar ¢10mld in OpenAI, dat nu $80mld waard zou zijn.

Waar Apple en CEO Tim Cook in het bijzonder wel heel goed in zijn, is uitgekiende marketing en verkopen tegen de hoofdprijs.

Groei- en waarde-aandelen

Wat is het punt hier en wat maakt dat uit voor een belegging in Apple? Om zo kort mogelijk te gaan:

  • Bij een groeiaandeel moet u het puur hebben van de (omzet)groei, belofte en vaak het mooie verhaal. Een harder dan de markt stijgende koers moet voor rendement zorgen. Het bedrijf investeert alle cash in die groei om een markt te veroveren en, als het er is, ook de winsten. Aandeelhouders krijgen niets
  • Een waarde-aandeel is een bedrijf dat een marktpositie heeft. Grote groei is er niet meer, de fantasie is er uit, maar, als het goed is, is er winst en cash en wordt dat gedeeld met de aandeelhouders via dividenden en aandeleninkoop. Die moeten het meer van deze returns dan de koers hebben

Uit het boekje: McDonald’s en Tesla

Zo ziet een typisch waarde-aandeel er uit, als bijvoorbeeld Dividend Aristocrat McDonald’s. De koersgrafiek is logaritmisch, de rest niet. U ziet hoe het concern consequent, wat er ook gebeurt, dividenden verhoogt (groen) een aandelen inkoopt (blauw).

Dat doet het zelfs in jaren dat de koers (zwart) en de winst (oranje) het moeilijk hadden. Geloof maar dat zeker in de jaren 1999-2003 de toenmalige bestuurders daar wel eens een nachtje van hebben wakker gelegen.

Wie anders dan Tesla (is nog) steeds een typisch groeiaandeel met de aandeelhouder als melkkoe. Want het bedrijf geeft al maar meer aandelen uit en betaalt geen dividend, terwijl het winst maakt en een vrije kasstroom genereert.

Gemiddeld, of typisch ziet het leven van een bedrijf er zo uit. Van start-up, via groeiaandeel naar waardefonds en vervolgens… gewoon een slecht aandeel. Nou ja, wat is slecht? Want ook dood geld op het koersenbord kan nog voor mooie returns zorgen.

Microsoft is hier een mooi voorbeeld van. Bill Gates startte de tent en maakte er een wereldtent en superaandeel van. In 2000 nam Steve Ballmer het stokje over en stagneerde de groei en de koers.

Ballmer ging maar aandelen inkopen en dividend betalen om aandeelhouders tevreden te houden. Kon gemakkelijk met toen nog cash cows Windows en Office. Zijn opvolger Satya Nadella zorgde weer voor groei en fantasie.

Hoewel, fantasie? Eerlijk zeggen: wiens hart gaat nou hard kloppen van Microsoft? De kolos uit Seattle heeft haar tentakels overal uitgeslagen dan maar.  Wel best of two worlds: én groei én waarde, want zie dividend en aandeleninkoop

Tot slot Apple nog, waar nog geen vuiltje aan de lucht lijkt. U ziet haarfijn in de grafiek waar Cook het stokje overnam van zijn legendarische voorganger en oprichter Steve Jobs. Cook beloont aandeelhouders, Jobs teerde er op.

Nu Apple duidelijk maakt niet voorop te lopen in de AI-hype, kán de grote groei er uit raken. En resteert een duur, maar wel mooi waarde-aandeel. Want die iPhones en Macs worden nog wel even verkocht met hun hoge marges en grote aantallen.

Of er moet, net als bij oude rivaal Microsoft, een nieuwe CEO komen die het bedrijfs weer hot, hip en happening maakt. Dat gaat Cook niet meer doen.