Een close-up van het iconische Apple-logo in regenboogkleuren, gedrukt op wit papier. Het kleurrijke en moderne ontwerp symboliseert creativiteit en innovatie in technologie en consumentenelektronica. Het logo staat voor het wereldwijd bekende merk Apple, een techgigant gevestigd in Silicon Valley, dat bekend staat om zijn geavanceerde computerapparaten en grafische ontwerpen.

Aandeel Apple is geprijsd voor perfectie

  • Apple: Hold
  • Koers: $223
  • Koersdoel: $220
  • Downside: 1%
  • Risicorating: C

Headlines:

· Knappe winstcijfers in Q4 gebroken boekjaar 2024
· Nog geen overtuigende groeiversnelling
· Taxaties boven consensus, alsnog geen upside
· Meer aanknopingspunten voor sterke groei nodig
· Niet meer dan een magere Hold


Bij Apple is het voor beleggers al een tijd lang zoeken naar robuuste groei. Tijdens de coronapandemie werden iPhones en MacBooks massaal vernieuwd, wat de groei een boost gaf, maar daarna viel het nagenoeg stil. De laatste kwartaalcijfers van het bedrijf zijn daar nog geen uitzondering op. Het blijft dus de vraag of de stevige groeiverwachting te onderbouwen valt of zelfs overtroffen kan worden.

Knappe winstcijfers Apple

Apple rapporteert op basis van een gebroken boekjaar, wat in dit geval betekent dat de vierdekwartaalcijfers samenvallen met het derde kalenderkwartaal. Voor Apple zit boekjaar 2024 er dus al op en in het slotkwartaal bedroeg de omzetgroei 6%. De operationele winst dikte 10% aan. Het is knap ze bij Apple nog steeds meer winst uit iedere dollar omzet weten te persen.

De 6% omzetgroei van afgelopen kwartaal ligt ruim boven die van het boekjaar 2024 (2%), maar het is niet genoeg voor een trendbreuk. Een of twee kwartalen van bovengemiddelde groei maakt amper verschil op een langetermijnwaardering. Het gaat erom dat de groei naar ruimschoots dubbelcijferige percentages klimt en daar voor langere tijd blijft. Het al dan niet slagen daarvan hangt vooral af van de progressie op het gebied van AI-integratie in de producten zodat de toegevoegde waarde daarvan groeit.

Nieuwe en bestaande klanten worden uiteindelijk gemakkelijker over de streep getrokken om tot kopen over te gaan wanneer de toegevoegde waarde van een product of dienst toeneemt. Vervolgens leidt meer verkoop van hardware tot meer omzet en winst bij Apple Services. Groeiende verkoop van hardware werkt feitelijk met een hefboom door in de totale omzet. Het mooie is dat Apple zowel aan de hardware als aan Services grof verdient.

Verder lezen?
Wordt nù Premium lid

Premium Maand

€9,95 p.m.

Bestel nu
  • Ontvang dagelijks analyses van interessante aandelen
  • Toegang tot privé portfolio's van professionele beleggers
  • Toegang tot de Premium podcast van Het Beurscafé
  • Geen advertenties (display banners) op StockWatch.nl

Premium Jaar

€8,25 p.m.

17% korting (€99 per jaar)
Bestel nu
  • Ontvang dagelijks analyses van interessante aandelen
  • Toegang tot privé portfolio's van professionele beleggers
  • Toegang tot de Premium podcast van Het Beurscafé
  • Geen advertenties (display banners) op StockWatch.nl